Som alt andet, kan ens smartphone komme ud for meget. Den kan både blive smadret og blive stjålet. Jeg har selv prøvet begge og ved derfor hvordan man sikrer sig bedst mod den slags. Jeg fik smadret min mobil, da jeg tabte den til en koncert og har fået stjålet en smartphone i byen engang under et tricktyveri.
Din indboforsikring dækker ofte tyveri
Hvis din mobil eller smartphone er blevet stjålet, skal du hurtigst muligt efter tyveriet anmelde det til både politiet (på www.politi.dk) og dit forsikringsselskab. For at forsikringen dækker tyveriet, er det påkrævet at du under tyveriet har råbt “Hjælp, stop tyven!!”. Dette bliver du spurgt om under anmeldelsen af tyveriet som et ja/nej spørgsmål.
Forsikringen dækker som regel mobilens nypris u. abonnement. Det er hurtigt mange penge der reddes der.
Mobilforsikring til skader
Mht. skader på din mobil eller smartphone er det lidt mere kompliceret. Mange forsikringsselskaber tilbyder elektronikforsikringer, men disse ofte har en kæmpe selvrisiko. Til tider højere end prisen for reparation hos en reparatør. PCWorld skrev f.eks. i 2010, at ALKA havde en selvrisiko på 1024 kr. Det er jo helt ubrugeligt, hvis man blot har smadret glasset i sin iPhone, hvilket koster 300-600 kr. at få lavet.
Alternativt har Teleudbyderen Telia en mobilforsikring på nogle deres abonnementer og kan tilvælges. Den dækker selvforskyldte fejl uden selvrisiko. Det er naturligvis billigere at have abonnement, hos et lavprisselskab, men hvis man er typen der er klodset og uheldig, er det nok en god idé, at overveje denne mulighed, da man derved sparrer på reparationer i længden.
Mobilforsikring er inkluderet i abonnementerne 4EVERYTHING Light og Premium.
Mobilforsikring kan vælges som ekstraservice til 4ME, 4FUN og 4SURE, når du køber en ny mobil eller forlænger dit abonnement hos Telia.
Næste indlæg fra mig, vil være hvordan du undgår at din smartphone overhovedet bliver stjålet til at starte med.